Petri Eskelinen: Biomassan istuin, kuvaaja Erica Nyholm

Petri Eskelinen Social Animal

24.5.–16.6.2019

”Teokseni ovat ajatuskokeita, jotka on mallinnettu toiminnallisiksi, kehollisiksi välineiksi. Millainen on kollektiivinen laumaeläin? Millainen biomassani olisi toisessa muodossa? Mitä jos kaksi ihmistä vain kuuntelee toisiaan?

Näyttelyn pääteos Laumaeläin on hetkellinen herkkä elämänmuoto, kävelemään ja hengittämään opetteleva rakennelma. Teos liikkuu ja elää sen mukaan millainen määrä ihmisiä istuu mekaanista laumaeläintä ohjaaviin istuimiin. Istuimia on yksitoista. Niillä voidaan hitaasti keinua, jolloin laumaeläimen vastaava nivelosa hengittää samaan tahtiin. Siirretty liike toteutuu pneumaattisesti lääkeruiskuilla. Mitä useampi keinuja, sitä kokonaisvaltaisemmin laumaeläin hengittää, katkonaisesti tai harmonisesti. Analoginen liike on mielestäni suoraa fyysistä jatkoa kehon liikkeille. Näin voisi ajatella ihmisen konkreettisesti antavan kehonsa rytmin osaksi laumaeläintä, olevan yksi muuttuja ryhmässä.

Kun Laumaeläin-teoksessa monesta tulee yksi, Biomassa-teoksessa yhdestä tulee moni. Biomassa koostuu kehoa tulkitsevasta istuimesta, jossa on yhdeksäntoista pneumaattista pistettä, jotka ohjaavat vastaavaa määrää mekaanisia kukkia. Kukat heräävät eloon jokaisen katsojan yksilöllisen kehon mukaan. Katsoja voi liikkua ja kiemurrella kuin mato. Kehomme biomassan rasitus ekosysteemissä voidaan laskea erilaisilla kollektiivisesti sovituilla mittayksiköillä. Biomassa -teos ehdottaa uudenlaisia mittayksiköitä, joilla ymmärtää muuttuvaa maailmaamme. Maapallon biomassasta 82 prosenttia on kasvikuntaa.

Studiotilan teos Tunneli antaa kahdelle ihmiselle hetken keskittyä kuuntelemaan ja manipuloimaan kohinaa välillään. Kaksi ihmistä ei ole ryhmä vaan tiiviimpi yksikkö. Teoksessa osallistujat ovat tasavertaisia. Tilan piirustukset viittaavat luonnon tapahtumiin ihmistä suuremmassa ja pienemmässä mittakaavassa, mikroskooppisessa ja satelliittikuvissa, mikrosekunneissa ja vuosisadoissa.

Teokset eivät pyri olemaan täydellisiä koneita, ne ovat unelmia, ne vaativat huoltoa. Näyttelyssä on ohjeita kuvin ja tekstein. Seuraa niitä.”

Petri Eskelinen (s.1975), on kuvanveistäjä, joka on toteuttanut useita näyttelyitä ja julkisia teoksia, mm. Helsingin uuteen lasten sairaalaan. Eskelinen valmistui Kuvataideakatemian kuvanveiston osastolta 2006. Eskelisen teokset pohjaavat usein keksimiseen, ongelman ratkaisuun ja mahdottomien ajatusten pelkistämiseen kolmiulotteisten teosten muodossa. Usein nämä teokset ovat mekaanisia, antaen katsojan osallistua teoksen toimintaan kehonsa liikkeillä. Toiminnallisuuden kautta teoksista tulee ikään kuin sosiaalisia kokeita, joissa teos näyttäytyy kokonaisuudessaan toiselle katsojalle, joka näkee teosta käytettävän.

www.petrieskelinen.net

Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Uudenmaan taidetoimikunta.

Taiteilija on tavattavissa gallerialla näyttelyn jokaisena sunnuntaina klo 12–14, jolloin yleisöllä on mahdollisuus osallistua Laumaeläin-teoksen ohjattuun kokeiluun.

Tutustu myös Eskelisen työpäiväkirjaan instagramissa!

Haastatteluvideon toteutus: Pia Männikkö

Petri Eskelisen Social Animal -näyttely. Kuvaaja: Titus Verhe
Petri Eskelinen, Biomassa (sekatekniikka, 2019). Kuvaaja: Titus Verhe

Liity uutiskirjelistalle

Tilaamalla Galleria Sculptorin uutiskirjeen saat tietoja ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista.