Kuva: Aukusti Heinonen

Gerbrand Burger Studio Furniture

28.5.–19.6.2022

”Näyttelyn nimi Studio Furniture viittaa taiteilijan työhuoneella käytössä oleviin pöytiin, tuoleihin ja hyllyihin, sekä myös käsintehtyihin, ainutlaatuisiin design-huonekaluihin – oikeastaan mihin tahansa huonekalun virkaa tekevälle esineelle työhuoneella. Taiteilijan työhuone on tila, jossa esineiden rooli on häilyväinen sekä ristiriitainen. Työhuoneella pala puuta voi olla samanaikaisesti niin raaka-aine, taideteos, keskeneräinen työ, malli, hylätty ylijäämäpala että jakkara istumiseen. Tai pelkkä polttopuu.

Näyttelyni pureutuu tarkastelemaan tätä materiaalien häilyvää tilaa työhuoneellani, jossa usein uusiokäytän ja muokkaan materiaaleja tilasta toiseen; keskeisessä roolissa on kestävä suhde luontoon ja materiaalin ja raaka-aineen elämän huomioinen sekä ennen ja jälkeen näyttelyn. Työskentelyssäni ei ole yhtä metodia tai lähestymistapaa. Viime vuosina työskentely on lähtenyt usein liikkeelle käyttämistäni materiaaleista, jotka ovat pääasiassa puuta sekä joskus keramiikkaa. Olen valinnut materiaaliksi puun, koska puulla on perustavanlaatuinen merkitys länsimaisessa sivilisaatiossa – puu on käsin työstettävää, se tulee luonnosta ja on kasvatettavissa.

Tahti, jossa puut kasvavat, asettaa myös monet nykyelämän koukerot perspektiiviin. Suurin osa näyttelyn teoksista on tehty koivupuusta, jonka olen korjannut kaksi vuotta sitten Porvoon Kråkösta, perheeni kesämökiltä. Puu leikattiin pienellä paikallisella sahalla ja puulaudat kuivattiin kesäpaikalle hiljattain rakentamani ateljeen katon alla. Puun valmistusprosessista on tullut tärkeä osa työskentelyäni, koska hidas prosessi tarjoaa tarvittavan juurtumisen paikkoihin, sekä työssä että elämässä, ja toimii vastalääkkeenä kaupunkielämän nopeudelle ja epävarmuudelle.

Kun olen käyttänyt koivua mökiltämme Kråkösta, puun työstäminen on vaatinut esimerkiksi sen, että vein aikaisin tämän vuoden maaliskuussa kaikki puulaudat höylättäväksi läheiselle verstaalle autolla. Käytännössä tämä tarkoitti lumenluontia kesämökillä, jokaisen puulaudan kantamista yksitellen lastattavaksi autoon ja myöhemmin auton liukumista jäisellä mäellä. Pelkän trailerin kuormaamiseen meni kymmenentuhatta askelta, ja lopputulos oli silti pino lautoja.

Teoksissani näkyy myös sienten, hyönteisten ja lintujen jälkiä, jotka normaalisti leikattaisiin puusta raaka-aineena pois. Joissakin pienimuotoisissa puuveistoksissani esiintyy Josef Albersin Walter Gropiukselle suunnittelema Bauhaus-kirjahylly, joka on osittain pökkelökäävän toimesta (Fomitopsis betulina) alkanut mädäntyä hyllyn kulmista.  Modernistinen käsitys ihmissivilisaatiosta luonnosta erillisenä alueena, jonka ihanteena on sekä luonnon valloittaminen että voittaminen, tuntuu tätäkin vasten kestämättömältä.

Juurtuminen tarkoittaa minulle nöyrää asennetta luontoa kohtaan. Kaksi vuotta sitten muutin uudelle työhuoneelleni Amsterdamissa, jonka olin itse rakentanut. Vaikka tila on tähän mennessä suurin työtilani (150 m2 sekä erillinen varastotila), tila oli heti täynnä, kun siirsin sinne teokset ja työmateriaalit edellisestä studiostani. Tällöin ajattelin, että ei ole järkevää jatkaa teosten tuottamista samalla tavalla ja varastoida niitä loputtomiin. Päätin alkaa tehdä veistoksia puusta ja ”lainata” puuta metsästä; tekisin teokseni puusta, mutta näyttelyn jälkeen palauttaisin puun takaisin metsään.

Tämän näyttelyn jälkeen teokset viedään takaisin puiden siimekseen Kråkössä ja pikkuhiljaa puusta tulee jälleen osa metsää.

Näyttelyä on tukenut Svenska Kulturfonden, Mondriaan Fonds, Gerbrandy Cultuurfonds ja Amarte.

Suurkiitos näyttelyn sponsoroinnista TunnePuu Oy:lle.”

Gerbrand Burger työskentelee Amsterdamissa. Hän on kotoisin Driebergenista ja opiskeli valtiotieteitä ja Latinalaisen Amerikan kulttuuria Leidenin yliopistossa sekä kuvataiteita Gerrit Rietveld Academie:ssa Amsterdamissa, School of Visual Arts:issa ja Cooper Union:issa New Yorkissa. Vuosina 2006–2008 hän työskenteli De Aterliers-residenssissä Amsterdamissa. Burgerin yksityisnäyttelyihin kuuluu mm.: From a River to the Room, Bellyditcham Project Space, Amsterdam (2021); Exhibition Continues Upstairs, Pitcairn Museum of Contemporary Art, Groningen (2020); Unhide All, Kunstvereniging Diepenheim, Diepenheim (2019); Objects From the Outside, C&H Gallery, Amsterdam (2016). Ryhmänäyttelyihin kuuluu mm.: Off Grid, Dapiran Project Space, Amsterdam (2020); Gestalt, Kasteel Nederhorst, Nederhorst den Berg (2019); Big Art, Amsterdam (2018); Coup de Foudre, Maison van Doesburg, Pariisi (2017); Adaptation, Transition Gallery, Lontoo (2016). Burger on toiminut lavastajana monissa teatteriproduktioissa mm. Holland Festival -tapahtumassa sekä eri teattereissa Hollannissa, Belgiassa ja Yhdysvalloissa. Hänen lyhytelokuviaan on ollut esillä lukuisilla festivaaleilla kansainvälisesti.

– –

Videon toteutus: Pia Männikkö

Kuva: Aukusti Heinonen
Models for Deep Storage -installaatio, 2021–2022. Kuva: Aukusti Heinonen
Kuva: Aukusti Heinonen
Lähikuva Gerbrand Burgerin teoksesta, jonka materiaali on puu.
Studio Furniture, Gerbrand Burger.

Liity uutiskirjelistalle

Tilaamalla Galleria Sculptorin uutiskirjeen saat tietoja ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista.