Näkymä Matti Peltokankaan ja Emma Jääskeläisen Duo-näyttelyyn. Kuva Aukusti Heinonen.

Matti Peltokangas, Emma Jääskeläinen Duo-näyttely

8.8.–31.8.2025

Suomen Kuvanveistäjäliiton Duo-kutsunäyttely on jo perinteeksi muodostunut näyttelykonsepti, joka tuo yhteen kahden liiton jäsenen ja uransa eri vaiheissa olevan kuvanveistäjän työskentelyn ja teokset. Järjestyksessään neljänteen duo-näyttelyyn on kutsuttu taiteilijat Matti Peltokangas (s.1952) ja Emma Jääskeläinen (s. 1988) joiden teoksia yhdistää materiaalisuus ja pitkäjänteinen työskentely.

Pitkän uran tehnyt Matti Peltokangas on tunnettu monipuolisista kivi- ja pronssiveistoksistaan sekä etenkin lukuisista julkisista veistoksista sekä hautamuistomerkeistä. Monumentaalisuus on ominaista myös mittakaavoilla leikittelevän Emma Jääskeläisen teoksissa, joiden keskiössä on usein ihmiskeho ja sen eri muodot.
Peltokankaan ja Jääskeläisen kanssa keskustellessa nousee pinnalle sana ’työläys’. Duo-näyttelyssä esillä olevat teokset ovat vaatineet aikaa vievää käsityötä ja vahvaa materiaalituntemusta. Etenkin kiviveistoksista tunnetut taiteilijat ovat löytäneet yhtymäkohtia työn kehollisuudesta ja materiaalilähtöisestä tekemisestä. Käsityöläisyys näkyy sekä ajattelussa että teoksissa, joista löytyy niin kuparia, suomenlampaan villaa kuin esimerkiksi Stockmannin vanhat kiviportaat.

Peltokangas ja Jääskeläinen tuovat näyttelyyn omat teoksensa mutta taiteilijat ovat ammentaneet toistensa työskentelymetodeista ja ajattelutavoista läpi näyttelyprosessin. Herkkä ja jännitteinen kokonaisuus kutsuu tutkimaan perinteisiä kuvanveiston tekniikoita uusin silmin, kahden eri sukupolven perspektiivistä.

Emma Jääskeläisen työskentelyä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto sekä Taiteen edistämiskeskus. Näyttelyyn on saatu valtionavustusta Museovirastolta kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin.

Matti Peltokangas (s. 1952, Virrat) on sekä moderni että perinteinen kuvanveistäjä, jolle työstämisen näkyminen teoksen muodossa on oleellista. Työstön jäljissä korostuu, kuinka veistoksen kivi on aina jostakin peräisin, kalliosta irrotettu ja muotoonsa hakattu, samoin puu jossakin aivan tietyssä paikassa kasvanutta materiaa. Samalla perinteisen kuvanveiston tavoin näkyy, kuinka muodon tekeminen on aina myös ponnistus ajassa – ja tilassa. Kiven ikiaikaisuus ja ihmisen elämän hetkellisen kukkea olemus kohtaavat niin Peltokankaan lukuisissa julkisissa veistoksissa kuin pienemmissäkin teoksissa. Peltokankaan eleettömästi monumentaaliset teokset eivät julista itseään, mutta tarttuvat mieleen, muistiin.

Emma Jääskeläinen (s. 1988, Espoo) on valmistunut Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2019. Hänen veistostensa lähtökohtana on usein ihmiskeho ja sen muistiin tallentuneet kokemukset. Eräänlainen hidastuminen ja herkistyminen ovat tärkeitä taiteen tekemisen lähtökohtia, jotka kyseenalaistavat vallalla olevan teknologiaan, innovaatioon ja nopeuteen nojaavan yhteiskunnan. Viimeaikaisissa teoksissaan Jääskeläinen on käsitellyt vanhemmuutta ja sen myötä erilaisia yhteyksiä ja vastuuta toisista ihmisistä, eliöistä ja ympäristöstä.

Matti Peltokangas, Viides käsky, 2025, dioriitti, mänty. Kuva: Aukusti Heinonen.
Emma Jääskeläinen, Chord III & Chord II, 2025, suomenlampaan villa, ruostepöly, harjateräs, suola, epoksihartsi, kierrätystekstiilit. Kuva: Aukusti Heinonen.
Emma Jääskeläinen, A note (seinällä), pronssi, ja Chord III, molemmat 2025. Kuva: Aukusti Heinonen.

Liity uutiskirjelistalle

Tilaamalla Galleria Sculptorin uutiskirjeen saat tietoja ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista.