Marja Kolu & Peter Johansson

Läski sulaa / Fläsket brinner


-

Idea yhteisnäyttelyyn Läski sulaa on syntynyt aikaisempien, Saarijärven museossa 2006 ja Oriveden Purnussa 2014 tehtyjen yhteistyöprojektiemme pohjalta.

Olemme molemmat kotoisin maalta, pieneltä paikkakunnalta; Peter Taalainmaalta Ruotsista, Marja Pohjois-Suomesta Keminmaalta, missä lapsuus 1950-1960-luvuilla kului ankaran uskonnollisessa yhteisössä, virsiä veisaten, saarnoja kuunnellen. Meitä yhdistää myös kiinnostus ihmisen käyttäytymiseen ja hänen tekemiinsä valintoihin. Kysymme, miten vaikuttaa ihmisen perhetausta, mistä kumpuaa suvaitsemattomuus? Miksi niin usein rasismi pesii pienissä maaseutuyhteisöissä?

Pyrimme kumpikin herättämään taiteellamme vastakaikua yleisössämme – kokemaan asioita uudella tavalla ja havaitsemaan ympäröivää todellisuutta. Haluamme synnyttää iloa, keskustelua, suuttumustakin. Olemme asettuneet tilan ulkopuolelle tarkastelemaan ilmiöitä sivullisina, kyseenalaistamme – näemme enemmän.

Näyttelyn otsikko on provokatiivinen heitto, jonka kautta tilataideteoksemme käsittelevät rankkoja aiheita kuten pienten yhteisöjen sisäsiittoisuutta, pedofiliaa, rasismia ja jopa fanaattista nationalismia, joka piileksii nurkkakuntaisen kansanperinteen helmoissa. Haluamme haastaa ja tehdä toisenlaisia johtopäätöksiä, kuin mitä meillä on lapsena opetettu. Haluamme rohkaista myös muita samaan. Taiteemme on inhimillistä ja humoristista. Se tunkee ihon läpi ja laittaa läskin sulamaan.

Marja Kolu (s. 1956) on jo yli 30 vuoden ajan rakentanut tilataideteoksensa kirpputoreilta ja kaatopaikoilta löydetyistä esineistä. Hän ei keräile materiaalia varastoon, vaan hänen sanoin ”esineet pyytävät päästä mukaani”. Näistä jo kertaalleen käytetyistä esineistä koostuvat teokset muotoutuvat paikan, ajan ja materian liitoksi, jonka ytimessä on kannanotto tavallisen ihmisen puolesta valtakoneistoja ja kerskakulutusta vastaan. Näyttelyn teokset ottavat kantaa ajankohtaiseen aiheeseen: ylensyöntiin ja kertakäyttökulttuuriin. Kingsize GRILLGRILL koostuu käytöstä poistetuista grilleistä. Luonto oirehtii, maapallomme kakoo ja oksentelee. Osa maapallon asukkaita näkee nälkää, kun samaa aikaa toinen osa jonottaa lihavuusleikkaukseen. Yhtä aikaa mainoskuvastojen grillilaitteet kilpailevat keskenään koolla ja suorituskyvyllä.

Peter Johansson (s. 1964), ruotsalais-tanskalainen kuvataiteilija, nauraa veistoksillaan ja installaatioillaan synnyinseutunsa kliseille – Ruotsin Taalainmaata myydään hurmioituneille turisteille kansallisromanttisena kansantanssien ja punaisten mökkien unelmana. Johansson nostaa esiin idyllin nurjan puolen, ahdasmielisyyden ja rasismin. 2000-luvun alusta lähtien hän on laajentanut taiteensa koskemaan myös muita vastaavanlaisia nationalismin pesäkkeitä eri paikkakunnilla, eri maissa. Samaan aikaan hänen katseensa on tiivistynyt oman sukutaustan vaiettuihin salaisuuksiin. Ironia ja naurunremakka liikkuu yksityisestä yleiseen, kunnes yksityisen ja yleisen keskinäinen vuoropuhelu yltää riitasointuiseksi kakofoniaksi punaisessa pirun pyhäkössä.

Teksti: FM, taiteen tutkija Tarja Talvitie

Näyttelyä ovat tukeneet Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden ja Pohjanmaan liitto.

Kuva: Yksityiskohta Marja Kolun teoksesta GRILLGRILL!, 2020. Marja Kolu