Marja Kolu, Peter Johansson Fläsket brinner / Läski sulaa
”Idén till samutställningen Fläsket brinner uppstod från samprojekten som visades i Saarijärvi museum 2006 och i Purnu 2014.
Vi är båda hemma från små orter på landsbygden, Peter från Dalarna i Sverige, Marja från Keminmaa i norra Finland där barndomen på 1950-1960 talet präglades av sträng religiös tro med psalmsång och predikan. Vi har också gemensamt ett intresse för människans beteende och levnadsval. Vi ställer frågan att på vilket sätt påverkar människans familjebakgrund och varifrån uppstår intolerans? Varför hittar man så ofta rasism i små landsbygdssamhällen.
Båda försöker vi att med vår konst väcka genklang hos publiken, ge nya upplevelser, göra observationer av verkligheten som omger oss. Vi vill framkalla glädje, diskussion och även förargelse. Vi ställer oss på sidan för att observera fenomenen som utomstående. Vi ifrågasätter. Vi ser mera.
Utställningens rubrik är en provokation varigenom våra installationskonstverk behandlar allvarliga ämnen – små samhällens inavel, pedofili, rasism t.o.m fanatisk nationalism som gömmer sig i knutpatriotiska folktraditioners sköte. Vi vill komma fram till annorlunda slutsatser, än vad vi fick lära oss som barn och vi vill uppmuntra andra att göra likadant. Vår konst är mänsklig och humoristisk, den tränger genom huden och gör att fläsket börjar brinna.”
Marja Kolu (f. 1956) har redan över 30 år byggt installationskonstverk av föremål upphittade på lopptorg och avstjälpningsplatser. Av dessa föremål formas konstverken till en sammansättning av plats, tid och materia, vars kärna innehåller ett ställningstagande mot maktapparater och statuskonsumption. Kolu samlar inte i lager utan ”föremålen ber att få komma med”. Utställningens verk tar ställning till ett aktuellt ämne, frosseri och ”slit och släng” kulturen. Kingsize GRILLGRILL består av ur bruk tagna grillar. Naturen lider, vårt jordklot harklar sig och spyr och en del av befolkningen hungrar medan andra står i kö för fetma operation. Samtidigt tävlar reklamsidornas grillmaskiner med storlek och prestanda.
Peter Johansson (f. 1964), svensk-dansk bildkonstnär, skrattar via sina skulpturer och installationer åt sin hembygds klicheer – Sveriges Dalarna säljs till extatiska turister som en dröm av nationalromantiska folkdanser och röda stugor. Johansson lyfter fram idyllens baksida, trångsynthet och rasism. Sedan början av 2000 talet har han utvidgat sin konst till att även beröra andra motsvarande nationalistiska företeelser på olika orter i olika länder. Samtidigt har hans blick också fokuserat på den egna släktens nedtystade hemligheter. Ironi och skratt går från enskild till allmän, tills den enskilda och allmänna dialogen stiger till en grälsjuk kakofoni i den röda djävulens helgedom.
Text: FM, konstforskare Tarja Talvitie
Utställningen understöds av Kulturfonden för Sverige och Finland, Svenska Kulturfonden och Österbottens förbund.
Videobeskrivning och redigering: Janne Laukkarinen