Antti-Ville Reinikainen, Ohjain, 2022, pähkinäpuu, öljymaali, puuvaha. Kuva: Antti-Ville Reinikainen

Antti-Ville Reinikainen Mestari

1.4.–24.4.2022

”Näyttelyni koostuu kymmenentuhannen piirroksen pohjalta toteutetuista teoksista. Alullepanijana kokonaisuudelle on ollut näyttelyn nimiteos Mestari, joka on vajaan kahden vuoden aikana toteutettu massiivinen ideakokoelma.

Muistan kuulleeni jostain, että tullakseen mestariksi pitää asiaa toistaa kymmenentuhatta kertaa. Kyse oli todennäköisesti alun perin karatesta. Puutiaisaivokuumeen kourissa kesällä 2020 sain päähäni ryhtyä toteuttamaan toiston ajatusta tekemällä teosideoita. Tekisin joka päivä kaksikymmentä ideaa, kunnes kymmenentuhannen lukema tulee täyteen. Tulisiko minusta sitten ”ideoiden mestari”?

Mestari-teoksessa romanttisesta taiteilijakuvastosta tuttu myyttisen inspiraation hakeminen on muuttunut kurinalaiseksi suorittamiseksi. Ideoimiseen loin selkeät säännöt: 20 numeroitua ideaa päivässä, ajan käyttö kirjattu, sama kynä ja sama alusta. Pakkosuorittaminen vaati vastapainoksi myös armollisuutta. Annoin itselleni luvan tehdä juuri sellaisia ideoita kuin sattuu syntymään – aivan paskoja ja tylsiäkin. Laatimistani säännöistä huolimatta pyrkimykseni oli ruoskia itsestäni toteutettavissa olevia teosideoita, olosuhteista ja mahdollisesta inspiraation haaleudesta huolimatta.

Ideoiden joukosta poimin ehdokkaita, joista muodostui näyttelyn teoksia. Käytin niiden toteutuksessa mm. pähkinäpuuta, betonia, epoksivaluja ja öljymaaleja. Halusin tehdä teokset käsityönä valamalla, maalaamalla, puusta leikkaamalla ja hiomalla.

Henkilökohtaisiin muistoihin ja luontosuhteeseen painottuvat ajatukset limittyvät ja yhdistyvät teoksissa näyttelyn pakkomielteisten kokoelmien tematiikkaan. Videosta ja maalauksesta koostuva, intuition ja automaation yhteyttä käsittelevä kymmenentuhannen väripinnan Automaattipiano on rinnakkaisteos näyttelyn nimiteokselle. Lapsuuden toisteiset päähänpinttymät nousevat pintaan Aavelaivan pöytärakenteeseen piilotetun kokoelman ja Köyhän Lapsen avautuvaa kirjaa muistuttavan veistoksen kautta. Kokoelma-teoksessa viidenkymmenen hyönteisen kokoelma kohtaa maalarin siveltimen, yksi kerrallaan. Teos koostuu hyönteiskokoelmasta sekä maalausprosessin kattavasta videoteoksesta, jonka äänimaailman on toteuttanut Miikka Ahlman (mm. M, Wurm).

Säntillisen suorittamisen suureellisessa periksiantamattomuudessa on myös komiikkaa. Spektaakkelimaisen vitsin, systemaattisen ideoinnin ja harkitun ihmiskokeen väliset rajat ovat häilyviä. Vaikka mestaruus tuskin löytyy suorittamisen kautta, saa teosideoiden sarjallinen tuottaminen pohtimaan ihmismielen tarvetta hallita kaoottiseksi ja arvaamattomaksi koettua maailmaa kurin ja järjestelmällisen luetteloinnin ja luokittelun avulla.”

-Antti-Ville Reinikainen

Antti-Ville Reinikainen (s.1980) on Helsingissä asuva ja toimiva kuvataiteilija. Työskentelyssään hän yhdistää usein kuvanveiston tekniikoita muihin kuvataiteen muotoihin, kuten video- ja maalaustaiteeseen. Mestari on Antti-Ville Reinikaisen yhdeksästoista yksityisnäyttely.

Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Taiteilija on tavattavissa gallerialla lauantaina 9.4.2022 klo 14–16 ja sunnuntaina 24.4.2022 klo 14–16. 

Videon toteutus: Pia Männikkö

Antti-Ville Reinikainen, Mestari, 2022. Kuva: Aukusti Heinonen
Antti-Ville Reinikainen, Mestari, 2022. Kuva: Aukusti Heinonen
Antti-Ville Reinikainen, Automaattipiano, 2022, vesivärimaalaus paperille, koivuvaneripohjalle liimattu. Kuva: Aukusti Heinonen
Antti-Ville Reinikainen, Ohjain, 2022, pähkinäpuu, öljymaali, puuvaha. Kuva: Antti-Ville Reinikainen

Liity uutiskirjelistalle

Tilaamalla Galleria Sculptorin uutiskirjeen saat tietoja ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista.